تعداد فالوئرهای یک صفحه تجاری چقدر مهمه؟!

استاندارد

 

چیزی که این روزها در گرفتن پروژه‌های مختلف مدیریت سوشال‌ها بهش برخوردم، بحث بالا بردن افزایش فالوئر بوده.در اینجا میخام از کار کردن با دو تا پیج متفاوت صحبتم رو شروع کنم.پیج اول، یه پیج با حدود ۲۰۰۰ فالوئر بود که یک کسب‌و‌کار به من تحویل داد و گفت از این پس مدیریتش با تو و دومی یک کسب‌و‌کاری بود که تازه پیجش رو باید می‌ساختم و شروع به فعالیت می‌کردم.زمانی که اولین پست رو توی پیج ۲۰۰۰ فالوئری گذاشتم ۱۰ تا لایک بیشتر نخورد و جالب است که اون پیج تازه تاسیس حدود ۲۰ تا لایک خورد.حالا میخام به دلایلی اشاره کنم که نشون میده درصد اینگیجمنت(میزان درگیری کاربر با پیج) به میزان خیلی زیادی از تعداد فالوئر مهم‌تر هست.

اینگیجمنت چی هست؟

اینگیجمنت در واقع میزان مشارکت اعضای یک پیج با محتواهای منتشر شده رو نشون میده.اینکه یه محتوا تا چه حد تاثیرگذار بوده از این طریق قابل اندازه گیری هست.

نحوه محاسبه درصد اینگیجمنت:

۱۰۰ * تعداد فالوئر/ (تعداد لایک + تعداد کامنت )= (Engagement Rate(ER درصد مشارکت

عددی که اینجا به دست می‌آید میزان اینگیجمنت هر پست رو نشون میده.دقیقاً این روشی هست که میشه برای تشخیص فیک یا واقعی بودن فالوئرهای یک پیج استفاده کرد. عدد اینگیجمنت زیر ۳٪ یعنی پیج فالوئرهای فیک زیاد داره.

چطور میشه درصد اینگیجمنت رو بالا برد؟

-تولید محتوای منظم

روزانه یک الی ۳ پست در صفحه انتشار دهید. البته حتماً با فاصله زمانی این کار رو انجام بدین!این طور نباشد که یک روز ۳ پست می‌گذارید و تا چند هفته غیبتون بزنه و دوباره برمی گردید ۳ پست دیگر!

-تولید ارزش

محتواهای تولید شده صرفاً نباید تبلیغی از کسب‌و‌کار شما باشند بلکه باید ارزشی به مخاطب منتقل کنند و به طور غیر‌مستقیم برندتون رو توسعه بدین.در این رابطه خوبه در مورد بازاریابی جاذبه‌ای یا Inbound Marketing مطالعه بیشتری انجام داد.

-تعامل با فالوئرها

پست‌هایی بگذارین که مخاطبین پیج رو وادار به کامنت گذاشتن کنه. مثل نظرسنجی در پست‌ها.هم‌چنین پاسخ به کامنت‌ها و پیام‌های ارسال شده در دایرکت و … بسیار مهم هست.همچنین می‌تونید در پیج‌های دیگر از طریق کامنت گذاشتن تعامل برقرار کنید البته به نحوی که اسپم نباشید!!همچنین چند مورد مهم دیگر در رابطه با تعامل با فالوئرها:

  • پست‌های موقتی مثل استوری گذاشتن

این مورد هم برای تعامل با مخاطب  بسیار تاثیر‌گذار هست.برای ارتباط صمیمانه‌تر و راحت‌تر با مخاطب حتما از استوری استفاده کنید.

  • استفاده از امکان لایو

هر از گاهی از طریق لایو با فالوئرها ارتباط برقرار کنید.لازم است از قبل زمان لایو رو اطلاع رسانی کنید.

فالو کردن افراد

برای دیده شدن لازمه افرادی رو فالو کرد ، معمولا این فالو کردن‌های درصدی بَک فالو میاره که این درصد به کیفیت و نوع محتواهای شما بستگی داره.

افرادی هم هستن که از ربات‌ها برای انجام این کار استفاده می‌کنن.

-ایجاد مسابقه

برگزاری مسابقه و به شاتراک گذاری با استفاده از هشتگ و منشن.این کار باعث شناخته شدن هر چه بیشتر و افزایش نرخ مشارکت می‌شود.

-ارتباط نوع کسب‌و‌کار و درصد اینگیجمنت در شبکه‌های اجتماعی مختلف

لازم است اهمیت نوع کسب‌و‌کارها را در میزان اینگیجمنت هم در نظر داشته باشیم.برخی از کسب‌و‌کارها به دلیل نوع فعالیتشان پتاینسیل بیشتری برای افزایش اینگیجمنت در شبکه‌های اجتماعی خاصی را دارند.یعنی مثلا یک کسب‌و‌کار که در حوزه خوراک یا پوشاک در اینستاگرام فعالیت می‌کند نسبت به کسب‌و‌کاری که در حوزه هوش مصنوعی کار می‌کند پتانسیل بیشتری دارد؛ این در حالیست که اون کسب‌و‌کار هوش مصنوعی در لینکدین ممکنه درصد اینگیجمنت بالاتری کسب کنه!بنابراین به نظر من لزومی نداره اصراری کنیم که یک کسب‌وکار لزوماً در همه شبکه‌های اجتماعی درصد اینگیجمنت بالایی داشته باشه.

آیا میزان افزایش تعداد فالوئرهای یک پیج، از قبل قابل پیش بینی است؟

قبلاً به این فکر می‌کردم که آیا میشه قبل از پذیرش یک کار سوشال، عدد تخمینی جهت افزایش فالوئرهای یک صفحه تو یک مدت زمان خاص تعیین کرد؟

چون این سوال رو از برخی کارفرماها شنیده بودم.

بله در شرایطی امکان پذیر هست.

زمانی‌که حداقل دو الی سه ماه مدیریت یک صفحه اجتماعی رو بر عهده گرفته باشی و با ماهیتش کاملاً آشنا شده باشی، با فالوئرها آشنا شده باشی، علاقه‌مندی‌هاشون رو شناخته باشی و …از اطلاعات و تجربیات قبلی به دست آمده می‌توان برای تخمین روند افزایش فالوئر استفاده کرد اما خب در ابتدای فعالیت نباید چنین انتظاری داشت.

در آخر هم باید بگم که اگر به فکر افزایش فالوئر هستید، حتماً به بالا بردن میزان اینگیجمنت هم توجه داشته باشید.

البته موارد دیگری نیز تاثیرگذار هستند که سعی می‌کنم در نوشته‌های بعدی منتشر کنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *