کیپ کالم اَند فُرگِت دِ لِیبِلز!

دیجیتال مارکتینگ
استاندارد

پیشاپیش ازتون عذر می‌خوام بابت عنوان انگلیسی این متن، چون این عنوان رو خیلی دوست داشتم و حقیقتاً ترجمه فارسی‌اش حق مطلب رو ادا نمی‌کرد.

 یه موردی که اخیراً باهاش برخوردم و موجب شد بعد از چند ماه دوباره بنویسم درگیر شدن با لیبل کاری“دیجیتال مارکتینگ” بود.

اگه از یه فرانت‌اند دوولوپر بپرسی “یه فرانت اند دوولوپر کیه؟” پاسخ میده اگه به زبان های برنامه نویسی x, y و z مسلط باشی می‌تونی یه فرانت اند دوولوپر باشی. اماااااا…. وقتی در مورد لیبل کاری خاص “دیجیتال مارکتینگ” سوال میشه احتمال زیاد با بی‌شمار پاسخ مختلف روبرو میشیم! حالا واقعاً دیجیتال مارکتینگ چیه؟ یه دیجیتال مارکتر کیه؟

!!!!Only God Knows

تازگیا افرادی رو دیدم که صرفاً به دلیل داشتن یه پیج اینستاگرامی یا یه چنل تلگرامی خودشون رو دیجیتال مارکتر معرفی می‌کنن. از اون طرف هم کسایی رو دیدم که سابقه کار مارکتینگ کاملاً آفلاین یا مثلاً سابقه کار توی بازاریابی‌های شبکه‌ای یا حتی بورس داشتن که فک می‌کنن دیجیتال مارکتری هم همونه. مارکتینگ، مارکتینگه دیگه!

حالا اینا به کنار، چند تا آگهی شغلی دیدم که برای جذب نیروی دیجیتال مارکتینگ یکی از وظایفی که تعریف کرده بودن حسابداری هم بود!!!از اونجایی که حوزه کاری دیجیتال مارکتینگ به شدت گستره هست پاسخ دادن به این سوال که دیجیتال مارکتر کیه کار واقعاً دشواریه. در واقع هیچ پاسخ قطعی و جامعی برای این موضوع وجود نداره! من به این نتیجه رسیدم که تعریفات زیادی وجود داره منتها با داشتنِ دید درست نسبت به این موضوع باید یه “خط قرمزهایی” رو در نظر گرفت.

من خیلی وقت پیش یه تعریف رو از زبون آقای “عادل طالبی” توی یه پادکست صوتی گوش کردم که به نظرم دید  درستی به کار دیجیتال مارکتینگ میده و شنیدنش خالی از لطف نیست. (توی کانال کار و کسب می‌تونین پیداش کنین.)

همه چیز دانی!

برای ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ باید با حوزه‌های مختلفی آشنا بود، دستی توشون داشت ولی لزوماً لازم نیست توی هر کدوم متخصص بود. یه شخص دیجیتال مارکتر لازمه با شبکه‌های اجتماعی، تبلیفات اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، سئو، وردپرس، ابزارهای تحلیل، نرم افزارهای گرافیکی، ابزارهای جدید آشنایی داشته باشه و با همشون کار کرده باشه تا نهایتاً متناسب با کار بتونه تشخیص بده از چه ابزارهایی باید استفاده کنه.نمیشه کسی بگه من دیجیتال مارکتر هستم ولی مثلا تا حالا توی فلان شبکه اجتماعی عضو نبودم و آشنا هم نیستم، یا مثلا هیچی از سئو نمی‌دونم، پیترست نمیدونم چیه، کار با وردپرس بلد نیستم، خودم یه سایت نداشتم هیچ وقت، یا اینکه یه بنر ساده رو هم نتونه با فتوشاپ بسازه. درسته که دیجیتال مارکتر طراح گرافیک نیست ولی لازمه در حد اولیه با این موارد آشنا بود.اگه فقط توی یکی از این شاخه‌ها اوکی هستین و با بقیه آشنا نیستین اون دیگه اسمش دیجیتال مارکتینگ نیست. شما در واقع متخصص اون حوزه خاص هستین.

سِلف مارکتینگ

یه صحبت جذاب دیگه هم که از آقای عادل طالبی شنیدم این بود که قبل از این‌که دیجیتال مارکتر باشین باید حداقل سلف مارکتر خوبی باشین. اینکه یه شخص عکس پروفایل خودش گل و بلبل باشه، وبسایتی نداشته باشه، لینکدین به روزی نداشته باشه آیا می‌تونه دیجیتال مارکتر خوبی باشه؟

قبلاً هم توی این مطلب راجع به اهمیت عکس پروفایل مطلبی نوشتم.

القاب رو فراموش کن!

واقعاً وقتی توی لینکدین درخواست‌هام رو چک می‌کنم درصد بسیار زیادی از افراد رو با لیبل CEO می‌بینم. خیلی وقتا هم از نزدیک با این CEOها برخورد می‌کنم که بدون هیچ تجربه موفق و کارآمدی قصد جذب شدن توی شرکت‌های دیگه رو دارن که ادعا دارن خودشون صاحب کسب و کارن ولی با این حال قصد دارن در کنار  اون جایی دیگه هم به عنوان کارمند فعالیت کنن. شخصاً نمی‌تونم با این تناقض‌ها کنار بیام!!!

لیبل‌های کاری خوش‌نام و شیک هر روز دارن بیشتر میشن که می‌تونن توی حوزه دیجیتال مارکتینگ هم قرار بگیرن و توی هر دوره‌ای انگاری یکی از اونا ترند میشه!

UX Designer

Growth Hacker

Content Strategist

Copy Writer

Social Media Manger

………

خیلی درگیر القاب و لیبل‌های عجیب غریب نشیم. چرا که خیلی وقتا خصوصاً توی کارهای استارتاپی یا کمپانی‌های SME قرار می‌گیریم که نمیشه برای بازاریابی دیجیتالی برای هر کدوم از اینا نیروی جدا داشت.این لیبل‌‌ها خیلی هم خوبن ولی میشه با تجربه و مرور زمان هم بهشون رسید!

تعریف شما از دیجیتال مارکتینگ چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *